28 نوامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Scientific Reports از ارتباط بین پیش دیابت و زوال عقل یا بیماری آلزایمر خبر داده و تاکید می کند که حتی هایپرگلایسمی خفیف نیز نباید نادیده گرفته شود.

پیش دیابت، شامل اختلال تحمل گلوکز(IGT)  و اختلال گلوکز ناشتا (IFG) است که هر یک پیش‌ساز دیابت نوع 2 هستند. این وضعیت به عنوان یک حالت برگشت پذیر در نظر گرفته می شود. منطقی است که قرار گرفتن مکرر در معرض یک وضعیت پیش دیابتی ممکن است خطر زوال عقل را تسریع کند.

اگرچه مطالعات مختلف رابطه بین عدم تحمل گلوکز و زوال عقل یا عملکرد شناختی را بررسی کرده اند، اما نتایج آنها بحث برانگیز است، به ویژه از نظر تأثیر پیش دیابت. بنابراین، دکتر کیونگدو هان و همکارانش از دانشگاه سونگسیل، در سئول، به بررسی ارتباط بین قرار گرفتن تجمعی در معرض اختلال قند ناشتا و خطر ابتلا به زوال عقل در جمعیت عمومی پرداختند.

برای این منظور، محققان 1،463،066 فرد میانسال و مسن را از یک پایگاه داده کوهورت مبتنی بر جمعیت در سراسر کره ی جنوبی شناسایی کردند که برای چهار سال متوالی گزارش معاینات سلامتی آنها موجود بود. IFG و خطر زوال عقل با توجه به تعداد مواجهه باIFG (محدوده 0-4) با استفاده از مدل مخاطرات متناسب کاکس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. اختلال گلوکز ناشتا به عنوان قندخون ناشتا بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر، تعریف شد.

با توجه به قرار گرفتن تجمعی در معرضIFG ، نتایج روند قابل توجهی از خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل به همه ی علل را نشان داد، اما به نظر می رسید که این اثر کم است. محققان اشاره کردند که برجسته ترین رابطه در افراد غیر چاق مشاهده شد. هیچ ارتباطی بین قرار گرفتن در معرضIFG  و دمانس عروقی یافت نشد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· در طول متوسط 6.4 سال پیگیری، 7614 مورد زوال عقل به همه علل، 5603 مورد بیماری آلزایمر و 1257 مورد دمانس عروقی رخ داد.

· با توجه به قرار گرفتن تجمعی در معرض IFG، روند قابل توجهی به سمت خطر بالاتر زوال عقل به هر علتی و بیماری آلزایمر وجود داشت اما با افزایش متوسط خطرات (تقریباً 7 تا 14%).

· افزایش گام به گام قابل توجهی در خطر زوال عقل به همه علل و بیماری آلزایمر در افراد غیر چاق مشاهده شد، در حالی که هیچ ارتباط معنی داری در افراد چاق مشاهده نشد.

محققان نوشتند: مطالعه ما شواهدی در مورد نقش IFG به عنوان یک عامل خطرآفرین برای زوال عقل ارائه داد. اندازه اثر متوسط بود، اما ارتباط معنی‌داری بین قرار گرفتن تجمعی در معرض IFG و بیماری آلزایمر یا زوال عقل به همه ی علل مشاهده شد.

آنها در نتیجه گیری این مقاله اظهار کردند کردند که انتظار می رود مدیریت دقیق دیس گلایسمی به پیشگیری از زوال عقل کمک کند، اگرچه هنوز نیاز به شواهد بیشتری از آزمایشات آینده نگر طولانی مدت وجود دارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/even-mild-increase-in-blood-sugar-may-accelerate-risk-of-developing-dementia-120758